این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد
موضوع : گزارش کارآموزی شبکه بهداشت و درمان
امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژیهای اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط متغیر قلمداد میشود و از اینرو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقاء و توسعه سازمانی نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت نیز مانند هر فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامهریزی صحیح و اصولی میباشد. نیازسنجی جزء جداییناپذیر برنامهریزی آموزشی و نظام بهسازی منابع انسانی محسوب میشود. طی فرآیند نیازسنجی، نیازها مشخص شده و برحسب اولویت برای ارضاء و تحقق آنها اقدام میشود. نیازها برای انتخاب اقدامات درست، قبل از انجام هر اقدامی مشخص میشوند. طراحی و اجرای پروژههای نیازسنجی آموزشی در هر سطحی مستلزم پیروی از یک طرح و الگوی عمل مشخصی است. انتخاب یا طراحی و تدوین الگوهای نیازسنجی میتواند باعث تسهیل و افزایش دقت و اعتبار فرآیند نیازسنجی شود. یک الگوی مناسب باید هدف، قلمرو (حوزه)، روشهای اجرایی، یاران سایر ابعاد لازم در جهت انجام یک پروژه نیازسنجی آموزشی را مشخص و معین نماید.
هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوهای نیازسنجی موجود و مقایسه آنها از نظر شرایط اجرا، زمان، مکان و کاربردها و همچنین تعیین مناسبترین الگوها برای نیازسنجی در سیستم بهداشت و درمان استان اصفهان میباشد. و نیز بدین منظور پس از بررسی اسناد و مدارک موجود و جستجوی گسترده در منابع فارسی و انگلیسی، الگوها و تکنیکهایی که به صورت پراکنده دراین منابع معرفی شدهاند را پژوهشگر با استفاده از بینشی سیستماتیک، کلیه این الگوها و تکنیکهای موجود را در یک چارچوب کلی در پنج طبقه قرار داده و ضمن معرفی الگوهای هر طبقه، مزایا و معایب هر یک را مورد نقد و بررسی قرار گرفت. برای سنجش میزان تناسب و کاربرد الگوها و مدلهای مختلف از طریق مطالعه توصیفی پیمایشی با استفاده از ابزارهای نظیر پرسشنامه و مصاحبه سازمان نیافته،نظرات مدیران و معاونان و کارشناسان ستادی و بهداشتی (۱۹) شبکه بهداشتی و درمانی در سطح استان اصفهان (۸۰ نفر)، تحت بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق در دو بخش عبارتند از:
– برای نیازسنجی نیازهای بهداشتی جمعیت تحت پوشش: الگوهایی مناسب هستند که دارای ویژگیهای زیر باشند:
۱- مفهوم نیاز به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب و نیز به عنوان برداشت ترکیبی. ۲- منابع تعیین نیاز، جامعه، اهداف و ارزشهایشان. ۳- ابزارهایی نظیر مشاهده مستقیم و پرسشنامه و … . ۴- شناسایی نیازها در سطح شهرستان. ۵- ملاک تعیین الگو، میزان مشارکت جمعیت. ۶- مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله. ۷- مناسبترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان مردم در یک مکان خاص. ۸- مناسبترین شرایط اجرایی، تجمع نمایندگان در یک مکان خاص، تکنیک دلفی. ۹- کاربردیترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف – محور
برای نیازسنجی نیازهای سازمانی کارکنان: الگوهایی مناسب هستند که دارای ویژگیهای زیر باشد:
۱- مفهوم نیاز به عنوان برداشت ترکیبی و نیز به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب. ۲- منابع تعیین نیاز، کارکنان شاغل در شبکه و آرمانها و اهداف سیستم. ۳- ابزارهای نظیر پرسشنامه، مشاهده مستقیم و … . ۴- شناسایی نیازها در سطح منطقه و شغل. ۵- ملاک تعیین الگو، میزان مشارکت کارکنان. ۶- مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله. ۷- مناسبترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان کارکنان در یک مکان خاص. ۸- مناسبترین شرایط اجرایی، تجمع نمایندگان در یک مکان خاص، تکنیک دلفی. ۹- کاربردیترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف – محور
بنابراین نیازسنجی آموزشی اولین و اساسیترین گام در برنامهریزی آموزشی سیستم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و تعیین نیازها براساس الگوها و تکنیکهای دقیق، میتواند اثربخشی و کارایی برنامهریزی این سیستم را افزایش دهد
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول : معرفی و تاریخچه۱
بهداری سابق۲
خانه بهداشت۳
مراکز بهداشتی درمانی۴
سازمان انتقال خون۶
عملکرد واحد مبارزه با بیماریها۱۰
عملکرد واحد تغذیه و مدارس۱۴
فصل دوم : فعالیتها۱۶
اهداف شبکه بهداشت ابهر۱۹
نگاهی بر بیمارستان امدادی ابهر۳۲
استراتژی های شبکه بهداشت ابهر۳۸
اهم فعالیتهای انجام شده بهداشت حرفه ای۴۳
عملکرد واحد بهداشت دهان و دندان۴۴
عملکرد واحد اسناد پزشکی۴۵
عملکرد نظارت بر درمان۴۷
فصل سوم : شرح تفصیلی آموخته ها۵۲
اهداف بهداشت محیط در نظام شبکه۵۲
مراکز تهیه و توزیع و نگهداری و فروش مواد۵۳
بهداشت مواد غذایی۵۵
شرح وظایف کاردان بهداشت محیط در مراکز بهداشتی درمانی۶۱
بحث و نتیجه گیری۶۲
گزارشی از تشکیل شبکه بهداشت و حقوق باروری۷۵
آشنایی یا واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت ابهر۷۹
اهداف برنامه های بهداشت خانواده۸۱
آموزش بهداشت روان در شبکه بهداشت ابهر۸۶
منابع و ماخذ۹۶
دانلود گزارش کارآموزی شبکه بهداشت و درمان
شبکه بهداشت و درمان
پروژه کارآموزی در مرکز بهداشت